علت میل به شیرینی چیست؟

تحقیقات نشان داده اند که خواب کم، شب بیداری، دیر خوابیدن یا خواب بی کیفیت با کاهش فعالیت مغزی منجر به افزایش هوس شیرینی می شوند. استرس، افسردگی، مشکلات هورمونی، اضطراب و اختلالات خواب اثر یکدیگر را بیشتر نموده و با یکدیگر بسیار مرتبط هستند. افزایش ناگهانی انسولین خصوصا در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین پس از زمان کوتاهی منجر به افت قند خون می شود. در نتیجه مصرف کربوهیدرات غذا توسط این مخمر ها، قند خون افت پیدا کرده و فرد میل شدیدی به مواد قندی پیدا می کند. اگرچه عملکرد مغز منجر به عادات غذایی می شود اما مصرف برخی غذاها نیز اشتیاق به مصرف شیرینی را افزایش می دهند.

از طرفی پس از صرف غذا بیشترین جریان خون در معده و دستگاه گوارشی بوده و فرد کمی رخوت و بیحالی را تجربه می کند. این سندرم با علائم خاصی نظیر افزایش اشتها، میل به غذاهای چربی، تغییرات خلق و خو و کاهش انرژی ظاهر می شود. تاثیرات جانبی این هورمون شامل سرکوب سیستم ایمنی، افزایش انسولین و در نتیجه افزایش میل به شیرینی است. میل به شیرینی با برخی مشکلات تغذیه ای یا گوارشی مانند عدم جذب یا مصرف ریز مغذی ها مرتبط است. لذت حاصل از مصرف مواد غذایی در مغز ثبت شده و یاداوری آن منجر به ایجاد هوس های غذایی می گردد. اما در برخی مواقع میل شدید و مداوم به شیرینی نشانه ای جدی تر بوده و نیاز به بررسی دارد.

پس از خوردن غذا و با ورود قند موجود در آن به جریان خون، ترشح انسولین افزایش می یابد. مثل وقتی شما به محض ورود به خانه اسنک میخورید و لذت حاصل از آن در مغز شما ثبت می شود. با افزایش مصرف کربوهیدرات حتی انواع پیچیده آن جمعیت مخمرها به سرعت افزایش می یابد. برخی از ان ها صرفا روانی بوده و برخی ناشی از عوارض یا اثرات جانبی بیماری ها هستند. وقتی سلول ها پاسخ مناسبی به انسولین ندهند بدن مقدار بیشتری از آن را تولید می کند. آیا بعد از غذا میل به شیرینی دارید؟ یا هر روز در ساعت معینی هوس شیرینی می کنید؟. این اطلاعات ثبت شده به شما کمک می کنند که تفاوت طعم خوراکی ها را به یاد بیاورید.

آیا شما هم به شیرینی جات اعتیاد دارید ؟

غذاهای بسیاری که در طول روز استفاده می کنید، حاوی مواد قندی هستند، مثل آب میوه ها، قهوه ی سرد، چای، ماست، نان گندم، و اکثر سیریال های صبحانه، حتی اگر سودای لایت و بدون قند نیز مصرف می کنید، مطمئن باشید که به اندازه ی ۱۰ قاشق چای خوری شکر در خود دارد که بیش از میزان مصرف توصیه شده برای یک روز است. گذشته از اینها مگر یک تکه شیرینی شکلاتی چقدر می تواند خطرناک باشد؟ اما خبر بدی برای دوستداران شکلات و شیرینی دارم: بر طبق تحقیقات و مطالعات علمی فراوان، اعتیاد به شیرینی جات به همان اندازه ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، خطرناک است. علاوه بر تحقیقاتی که روی حیوانات انجام گرفته، اسکن های مغز انجام شده بر روی انسانها نشان داده که تصور بستنی در مغز بیماران نرمال همان لذتی را ایجاد می کند که تصویر موادمخدر در مغز بیماران معتاد به مواد مخدر ایجاد می کند.

اما چه چیز این میل و هوس را به وجود می آورد؟ پس از خوردن چیزی شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی را به نام اوپیوئید ترشح میکند که حس لذت و خوشی زیادی در بدن ایجاد می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، مواد قندی مرکز مربوط به احساس خوشی و لذت را در مغز فعال می کند که باعث ترشح اوپیوئید می شود که میل و کشش به سمت این مواد را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که قسمت های مشخصی در مغز وجود دارند (به ویژه هیپوکامپ، اینزولا، و کودات) که در چنین زمان هایی که بدن شیرینی بیشتری طلب می کند، فعال می شوند. پس از ورود شیرینی به جریان خون، سطح قند خون در بدن بالا می رود و باعث می شود لوزالمعده انسولین ترشح کند (انسولین برای تبدیل قند به انرژی مورد نیاز است).

نام های متداول آن، ساکروز، فراکتوز، دکستروز و شیره ی ذرت با فراکتوز بالا هستند و بااینکه هیچ شباهت ظاهری با قند ندارند، اما دقیقاً به همان مفهومند. پس از ترشح میزان بالایی انسولین، سطح قند خون بدن به سرعت پایین می آید، از اینرو به فاصله ی کمی پس از آن احساس شادی و لذت، احساس ضعف خواهید کرد. درست است که حذف کامل مواد قندی از برنامه غذای روزانه کاری غیرممکن می نماید، اما در اینجا راهنمایی هایی برای کاهش مصرف آن به شما توصیه می کنم. ممکن است در طول زندگیتان پیش آمده باشد که زمانی بیش از مقداری که تصور کنید، مواد قندی مصرف کرده باشید و نتیجتاً بدنتان به آن معتاد شده باشد.

علائم اعتياد به شيريني و راههاي مقابله با آن

در انسان ها تنها زمانی که عکس یک خوراکی شیرین مانند شیرینی یا بستنی به یک نفر نشان داده شد، موجب به وجود آمدن تأثیری در مغز شیبه تغییراتی که در زمان مصرف داروی اعتیاد دیده می شود، مشاهده شد. چرا وقتی که به عنوان میان وعده یک تکه شکلات می خورید حالت شتاب زدگی می گیرید؟ قند موجود در شکلات (کربوهیدارت ساده) به سرعت در سیستم گردش خون شما به صورت یک منحنی نوک تیز زیاد می شود. زمانی که شما بیش از حد معمول غذاهای شیرین مصرف می کنید این میزان قند ممکن است روی قسمتی از مغز که کار کنترل میزان غذا را برعهده دارد اثر گذاشته و در آن اختلال وارد کند. کربوهیدارت ساده همچنین در میوه ها، سبزی ها و لبنیات نیز یافت می شود اما این محصولات دارای فیبرو پروتئین هستند که پروسه افزایش ناگهانی قند خون را کاهش می دهد.

وقتی شما به شدت گرسنه هستید، هر بیسکویت و کلوجه ای که توجه شما را به خود جلب می کند، گرسنگی قدرت شما را برای مقابله با نخوردن قند و شیرینی از بین می برد. بعضی از شما می گویید که بدون دونات و کلوچه های روزانه خود نمی توانید زندگی کنید اما آیا شما واقعاً معتاد به شکر هستید؟ جواب این سوال پیچیده است. میزان قندخون پایین با عث لرزش و سرگیجه در شما شده و شما به دنبال خوردن یک خوراکی شیرین برای بالابردن مجدد قند همه جا را می گردید. انواع شربت ها، نوشابه ها، شکلات و شکر روی میز به دلیل نداشتن پروتئین و فیبر باعث افزایش سریع قند خون و جنب و جوش افراد می شود. برای این منظور غده پانکراس شما شروع به ترشح انسولین می کند و در نتیجه ممکن است میزان قندخون شما به میزان ناگهانی افت کند.

این در خانم ها قویتر است زیرا افرادی که به پاسخ این آزمایش، اشتهای بیشتری برای غذا خوردن از خود نشان دادند آنها بودند. غذای دارای پروتئین بالا به آرامی هضم می شوند و این باعث می شود که شما مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن را داشته باشید. بدن شما احتیاج دارد که گلوکز را از سیستم جریان خون خارج و به سمت سلول ها ببرد تا برای تبدیل انرژی به آن کمک کند. هیچ کس نمی تواند بگوید که شکر از نظر اعتیاد مانند هروئین است اما می تواند تاثیر منفی روی مغز و بدن شما بگذارد. قند نیز شیبه هورمون های مغزی که احساس خوبی را در مغز به وجود می آورند (مانند داروهای استرس) تاثیر گذار است. در حقیقت، شما می توانید سلول های چشایی زبانتان را به گونه این آموزش دهید که از خوراکی های شیرین لذت ببرند.

اعتیاد به شیرینی‌ چیست؟

خوردن شیرینی مشکلات بسیاری داره و در بعضی موارد افراد نمی تونن اون رو تشخیص بدن، مثلا اگه افراد معتاد به شیرینی یه روز اون رو نخورن، کم جنب و جوش هستن و انرژی لازم رو ندارن و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می شن و حتی در زمان سیری هم احساس گرسنگی زیاد می کنن. بعد از خلاص شدن از شر همه تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه های عجیب هم می شه، حال نوبت اون هستش که رژیم غذایی خود رو تغییر بدید و سبزیجات، میوه ها، اجناس لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی رو جانشین اونا کنین. خیلی از تولیدکنندگان واسه فریب مصرف کنندگان از درج کلمه قند و یا شکر روی محصول دوری کرده و نام هایی مثل ذرت فروکتوز، سوکروز، دکستروز، مالتوز، لاکتوز و یا ملاس رو درج می کنن که در واقع همه اینا همون اجناس شامل شکر با نام دیگه هستن.

با اینکه خیلی از افراد اعتیاد به شیرینی ها رو مثل اعتیاد به سیگار و یا الکل جدی نمی گیرند، ولی تحقیقات نشون میدن که اعتیاد به شیرینی جات در مواردی می تونه بدتر از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشه و مشکلات بیشتری داشته باشه. ورزش روشی مناسب واسه شکست دادن وابستگی های شدیده و نه فقط موجب سلامت فیزیکی بدن می شه، بلکه از نظر ذهنی هم شما رو تقویت می کنه و با ذهن و بدنی قوی، راحت می تونید بر هوس خوردن شیرینی ها پیروز شدین. مقادیر زیادی آب بخورین و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه های انرژی زا و چیزای دیگه ای به جز اینا دوری کنین که همه اونا شامل قند هستن و ولع شما رو واسه مصرف شیرینی بیشتر می کنن.

اعتیاد به شیرینی مثل اعتیاد به الکل و نیکوتین، بدن رو وابسته می کنه؛ طوری که حتی اگه مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه کم شه، فرد انرژی خود رو از دست می دهد و احساس ضعف می کنه. محققان می گن که هنگام مصرف شیرینی یه تیکه از مغز که فعال می شه و طلب شیرینی دوباره می کنه، همون قسمتیه که با مصرف مواد مخدر فعال می شه و مواد مخدر بیشتری طلب می کنه. حالا خوبیش اینه، با راهکارهای ساده می توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد؛ با اینکه این راهکارها باوجود اینکه خیلی ساده است واسه افراد وابسته می تونه خیلی سخت باشه. پس از خوردن یه ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی شبه افیونی آزاد می کنه که احساس لذت رو در بدن به وجود می آورد و بدن مقدار بیشتری از اون رو طلب می کنه.

منبع