11 غذای مناسب برای رشد و کاهش ریزش مو

اغلب اعتقاد بر این است که مصرف زیاد پروتئین باعث افزایش رشد مو می شود، اما باید مصرف گوشت خود را محدود کنید تا از افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید و همچنین مصرف چربی های اشباع شده را در حد قابل قبول نگه دارید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که از موهای شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و بتاکاروتن نیز مهم است زیرا به ویتامین A تبدیل می شود و نه تنها به موهای شما بلکه به چشمان شما نیز کمک می کند. پروتئین کراتین منبع اصلی فولیکول های مو است و تخم مرغ منبع کاملی از آن است، بعلاوه تخم مرغ حاوی مقدار زیادی بیوتین، روی و سلنیوم است که آن را به بخشی ارزشمند از رژیم غذایی ما تبدیل می کند.

بسیاری از مردم ادعا می کنند که مشکلات مو ناشی از مواد نگهدارنده، آلودگی و حتی لایه اوزون ضعیف شده است؛ اما البته، عوامل دیگری مانند ژنتیک، ورزش و سن شما نیز در این میان مهم هستند. سویا حاوی ماده مغذی به نام اسپرمیدین است که به عنوان فاز طولانی رشد فولیکول‌های مو شناخته می‌شود و منجر به قوی تر شدن تارهای مو و در نتیجه موهای سالم تر می شود. سعی کنید به طور منظم از یک فنجان آب قلم لذت ببرید، مطمئناً متوجه بهبود کیفیت مو خواهید شد و همچنین فواید اضافی زیادی را ارائه می دهد که برای سلامت کلی شما مفید است. در میان مغزها، گردو را حتما امتحان کنید زیرا نه تنها ویتامین های فراوانی دارد بلکه اسیدهای چرب امگا 3 با ارزشی را نیز ارائه می دهد که باعث تقویت موهای شما می شود.

برای کمک به بهبود وضعیت تغذیه‌ای خود، فهرستی از 11 غذای فوق‌العاده را جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانند به رشد مو و مبارزه با ریزش موی شما کمک کند. آب قلم منبع عالی پروتئین کلاژن است که ثابت شده است به تقویت فولیکول های مو کمک می کند و همچنین باعث تغذیه مو شده و می تواند از شکستن آن جلوگیری کند. مغزها حاوی بسیاری از انواع مختلف ویتامین ها، از جمله ویتامین A ، B و E می باشد که همه این ویتامین ها برای تغذیه موهای شما مهم می باشند. اگر به ماهی علاقه دارید، می توانید ماهی سالمون، شاه ماهی را امتحان کنید، همه اینها سرشار از امگا 3 و همچنین اسیدهای چرب امگا 6 هستند.

۲۰ خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو

آن‌ها دریافتند که مکمل رشد موی قابل توجه با نازک شدن موی موقت را ترویج می‌کند، اگرچه ما اغلب به پرتقال به عنوان بهترین منبع ویتامین ث فکر می‌کنیم، تنها نیمی از فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط، ۱۵۸ درصد ویتامین ث دارند. بنشن‌ها، مثل عدس نیز برای مو‌ها ضروری هستند و حتماً باید در برنامه غذایی گنجانده شوند؛ زیرا نه تنها به رشد بیشتر مو‌ها کمک می‌کنند، بلکه سرشار از آهن، روی و بیوتین می‌باشند. وقتی بدن کمبود منیزیم دارد، می‌تواند منجر به غلظت بالاتری از کلسیم شود که ممکن است منجر به سطوح بالاتر انسولین شود سطح بالا انسولین ممکن است باعث ریزش مو شود.

مطالعات نشان داده است که بدن آهن موجود در منابع حیوانی را ۳ برابر بیشتر از آهن گیاهی جذب می‌کند؛ بنابراین گوشت گاو یک گزینه مناسب جهت تامین این میزان آهن است. یک نوع اسید‌های چرب اشباع نشده، اسید‌های چرب امگا ۶ که به عنوان اسید آراکیدونیک شناخته می‌شود که رشد مو را تحریک می‌کند و آن را ضخیم و سالم می‌سازد. دو ماده معدنی دیگر به نام سلنیوم و ید نیز با رشد مو‌ها در ارتباط هستند و کمبود هر یک از آن ها، عملکرد غده تیروئید را مختل کرده و باعث ریزش مو می‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای مقابله بدن با رادیکال‌های آزاد هست و میتواند به ریشه مو برای مقابله با رادیکال‌های آسیب زننده کمک فراوانی بکند.

لوبیا سبز غنی از آنتی اکسیدان نیست و ویتامین خاصی ندارد، اما حاوی ویتامین‌ها به اندازه است مثل:روی، آهن، ویتامین گروه ب برای حفظ سلامت مو مفید است. هویج تنها برای چشم مفید نیست ویتامین آ موجود در آن ماده مغذی سر را تامین می‌کند یک پوست سر سالم مو‌های درخشان، نرم، مرطوب و قوی دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند قاشق بذر کتان و گردو هم اضافه نمایید تا اسید‌های چرب امگا ۳ و روی نیز به خواص آن‌ها اضافه شود. جو دوسر به دلیل غلظت بالای فیبر‌های محلول، حساسیت بدن را به انسولین افزایش داده و در نتیجه از روند افزایشی ریزش مو جلوگیری می‌کند. افرادی که به رژیم گیاهخواری علاقه‌مند هستند می‌توانند به‌جای مرغ از سایر منابعِ حاوی پروتئین نظیر گیاه کینوآ استفاده کنند.

اگر ریزش مو دارید با این موادغذایی درمانش کنید

نادیا زکالوند: کمبود مواد مغذی سالم منجر به ریزش مو می‌شود، اما انتخاب خوراکی‌های مناسب می‌تواند روند ریزش مو را متوقف کرده و موهایتان را سالم و پرپشت کند. با مصرف خوراکی‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌توانید در مدت زمان کمی نه‌تنها جلوی ریزش مو را بگیرید، بلکه آسیب‌های وارد شده به موهایتان را هم درمان کنید. میوه‌ها علاوه‌بر این ترکیبات مفید، حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند که از فولیکول‌های مو در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. تخم‌مرغ‌ به علت اینکه حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، بیوتین (ویتامین B7)، سلنیم و روی است، مولتی‌ویتامین طبیعی خوانده می‌شود.

این خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی مهم مانند ویتامین E، روی، سلنیم و اسیدهای چرب امگا۳ که برای سالم نگهداشتن موها ضروری‌اند هستند. در ضمن این ماهی‌ها منبع خوبی از پروتئین، سلنیم و ویتامین‌های B هستند که تمام این مواد موها را در بهترین شرایط نگه ‌می‌دارند. ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، خال‌مخالی، سالمون و شاه‌ماهی، سرشار از اسیدهای چرب، از جمله امگا۳ و همچنین ویتامین D هستند. در ادامه به چند مورد از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از ریزش مو و همچنین داشتن موهایی سالم و شاداب اشاره شده است:. رژیم غذایی کم‌پروتئین، موها را در فاز «استراحت» قرار می‌دهد که در نهایت منجر به ریزش و رشد کمتر مو می‌شود.

سبزی‌های برگی تیره، مانند کلم‌پیچ، اسفناج و کلم سبز پر از مواد مغذی هستند که از ریزش مو پیشگیری می‌کنند. میوه‌ها مانند توت، گیلاس، زردآلو، انگور و پرتقال ترکیباتی دارند که وجود آنها برای سلامت موها ضروری است. ویتامین A هم تاثیر زیادی روی سلامت مو دارد و به بدن در تولید سبوم، چربی طبیعی محافظ مو، کمک می‌کند. اگر دچار مشکل ریزش مو هستید آجیل و دانه‌های زیر انتخاب‌های مناسبی برای درمان‌اند:. بنابراین باید با انتخاب مواد غذایی مناسب، این دو ماده مغذی را به بدن خود برسانید. تمام این مواد به‌ویژه آهن می‌توانند نقش مهمی در سلامت موها داشته باشند. روی و سلنیم دو ماده بسیار ضروری‌اند که بدن توانایی تولید آنها را ندارد.

تقویت و جلوگیری از ریزش مو با درمان های خانگی

برای درمان ریزش مو و یا هر بیماری دیگری باید بدانید مهمترین مسئله و بهترین درمان این است که شما استرس های حاصله از مشکل بوجود آمده را دور کنید و اعتماد بنفس خودتان را از دست ندهید. روغن ماهی را با روغن زیتون مخلوط کرده و سر خود را مرطوب کنید و این ترکیب را روی سر خود بمالید و سر خود را پوشانده و بعد از نیم ساعت سر خود را با شامپوهای مناسب شستشو دهید. حدودا به مدت سه ساعت اجازه دهید این معجون روی موهایتان بماند تا تاثیر آن را در رویش مو، رفع موخوره، رفع شکنندگی موها و لطافت و درخشندگی موهایتان مشاهده کنید. همانطور که می بینید درمان های خانگی برای ریزش مو بسیار فراوان و متنوع می باشد که ما سعی کردیم بهترین آن ها را برای شما عزیزان در این مقاله جمع آوری کرده ایم.

درمان های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری دارند و هیچگونه تضمینی برای اثر بخشی در آن ها وجود ندارد، اما استفاده از آن ها بی تاثیر هم نیست. میزان تاثیر آب پیاز در از بین بردن شوره سر، عفونت ها و قارچ ها بسیار زیاد می باشد و همچنین گوگرد موجود در آن به گردش خون کمک می کند. به این دلیل ممکن است حنا به موی شما رنگ بدهد می توانید مورد و سدر را به اندازه 150 گرم و حنا را 50 گرم مخلوط کرده و استفاده کنید. روغن نارگیل را می توان با مواد مختلف مانند: سیر، آب پیاز، روغن درخت چای و روغن کرچک ترکیب کرد و به عنوان ماسک استفاده نمود. سپس آن ها را بخوبی بکوبید و خمیر یکدست شده ی آن را به پوست سر خود بمالید و سر خود را بپوشانید تا خمیر خشک نشود.

بیشتر از این گیاه در صنعت عطرسازی استفاده می شود، اما روغن آن خواص فوق العاده ای دارد به خصوص برای رشد موها. می توان چند قطره از روغن بنفشه را با روغن های دیگر مثل روغن زیتون مخلوط کرده و به سر خود مالیده و ماساژ دهید. امروزه به دلیل اهمیت بالای ظاهر افراد، همه بر آنند که ظاهری زیبا و آراسته و بدون کم و کاستی ها داشته باشند. با برش زدن برگ های آن ژل داخلی را جدا کرده و داخل مخلوط کن بریزید تا یکدست شود، سپس آن را به سر خود بمالید. ژل داخلی گیاه آلوئه ورا می تواند باعث از بین رفتن شوره سر و خارش سر شود و به تمیزی و تقویت موها کمک کند. محافظت های روغن نارگیل فقط شامل موهای آسیب دیده نمی شود بلکه برای موهای سالم و پر پشت هم مفید می باشد.

پنج غذای مؤثر در کنترل ریزش موی ارثی/باید و نباید خوردن پرتقال

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه، با اشاره به اقدامات پیشگیری و مقابله با کرونا، بر تغذیه مناسب در این روزها، اظهار کرد: اولین فاکتور برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خواب است و ما در شبانه روز باید بین شش تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشیم. اگر دیابت ندارید، در صورت سم زدایی قند یا شروع رژیم بدون کربوهیدرات مانند رژیم کتوز ، احتمالاً سردردهای مربوط به قند را تجربه خواهید کرد، زیرا بدن شما بعد از چند روز ممکن است برای انرژی شروع به کتوز کند. گاه کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن در اثر رژیم‌های نادرست، بارداری، بیماری‌ها و مواردی از این دست باعث ریزش مو می‌شود که با نظر پزشک یا متخصص تغذیه و با مصرف مکمل‌های موردنیاز برطرف می‌شود.

پرتقال شیرین دارای طبع سرد و تر و پرتقال ترش دارای طبع سرد و خشک است؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های بلغمی و سودایی مزاج از مصرف این میوه به شدت اجتناب کنند همچنین مسهل پرتقال گلپر و نمک است. مطالعات نشان می‌دهد که عسل اکالیپتوس، عسل مرکبات و عسل لبو می‌تواند برای برخی از افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی و سرفه حاد شبانه به عنوان یک داروی مهار کننده سرفه قابل اطمینان عمل کند. بر اساس یافته‌های به دست آمده این میوه باعث تقویت و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود یکی از بهترین خواص این میوه جلوگیری از ابتلاء به سرطان معده است.

پس از میل کردن پرتقال از چای و نوشیدنی‌های گوناگون استفاده نکنید، زیرا پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف نوشیدنی‌ها پس از خوردن میوه به خصوص میوه‌های آبدار باید جلوگیری شود. ماده موثره زردچوبه «کورکومین نام دارد که خواص ضدالتهابی و سلامت بخش بسیاری از جمله کاهش درد ناشی از آرتریت، کاهش کلسترول و بهبود عملکرد ورزشی و … به آن نسبت داده می‌شود. کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، چه در آقایان و چه در خانم‌ها، هورمون «دی هیدروتستوسترون » یا DHT است. یکی از بهترین ساعت‌های مصرف این میوه خوشمزه بعد از ظهر و یکی از بدترین زمان استفاده از آن شب هنگام است؛ بنابراین خوردن پرتقال در ساعات پایانی روز و شب مفید نبوده و نیست.

ارتباط مستقیم بین سطح انسولین و سطوح هورمونهای مردانه بدن وجود دارد لذا میزان قند دریافتی یا نوع قند دریافتی در رژیم غذایی در صورتی که نا مناسب باشد می تواند با افزایش نا مناسب هورمون انسولین و در نتیجه افزایش سطح هورمونهای مردانه بدن می تواند بر ریزش مو به خصوص ریزش موهای تیپ مردانه اثرات تسریع کننده داشته باشد. آنچه می تواند برای موها مضر باشد مصرف کربوهیدراتهای نا مناسب یا با مقادیر بیش از حد است کربوهیدراتهایی که بیش از حد تحت بازیافت و تجزیه قرار گرفته اند مثل شیرینی های مصنوعی موجود در کیک ها، شکلات ها و بستنی ها می تواند برای موها مشکل ساز شود. آنچه مسلم است علل متعددی در ریزش مو دخیل است که از آنها می توان به: ارث، افزایش سن، عوامل هورمونی سیستم ایمنی بدن، خونرسانی نامناسب به پیاز موها، بیماریهای داخلی مانند بیماری تیروئید و دیابت، کاهش ناگهانی وزن و اختلالات تغذیه ای اشاره کرد.

هیچ غذا یا میوه جادویی وجود ندارد که با کمک آن بتوان ریزش مو را متوقف کرد یا رویش مو را ایجاد کرد اما برخی حقایق مهم در مورد تغذیه برای داشتن موهای سالم وجود دارد که می تواند تصمیم گیری ما را در مورد انتخاب غذا تحت تاثیر قرار دهد. ویتامین E یک ماده آنتی اکسیدان است که هم باعث بهبود خونرسانی به ریشه موها می شود و هم باعث خنثی سازی اثرات سوء بسیاری مواد غذایی نامناسب بهخنثی کردن رادیکال های آزاد در سطح ریشه مو می شود و لذا باعث رشد موهای قویتر می شود. توجه کنید که خوردن یک لیوان آب پرتقال و اندکی جوانه گندم یا جو به همراه یک مغز گردو و یک قاشق چایخوری روغن ماهی و چند عدد تخمه آفتابگردان می تواند کلیه مواد ضروری برای رشد موهای شما را در اختیارتان قرار می دهد.

نخست توجه کنید که استرس می تواند هر جنبه ای از احساس خوب بودن و پر انرژی بودن شما را متاثر کند لذا حتی اگر یک رزیم غذایی مناسب در شرایط پر استرس داشته باشید می تواند دچارافزایش یا کاهش وزن ناخواسته شوید. توجه کنید که مصرف چربی ها حتی فرم مفید آنرا با مواد آنتی اکسیدان مثل ویتامین Eو C و بتاکاروتن توام کنید زیرا این مواد رادیکالهای آزاد که آسیب زا هستند را بر طرف می کند و روغن های خوب را سالمتر نگه می دارد. آنتی بیوتیک های خوراکی و ساخارین ( که بسیاری خمیر دندان ها وجود دارد) با جذب بیوتین تداخل می کند و مانع جذب آن می شود به علاوه چربی هایی که در معرض گرما قرار گرفته اند نیز دارای اثر مشابهی هستند.

منبع